|
|
|
Ders İçerikleri |
- ART HISTORY AND CULTURE: Bu derste, sanat ve mimarlığın anlamı tartışılır. Tarih boyunca gelmiş geçmiş toplulukların kültürleri tanıtılır: Göçebe toplumlar, erken tarım toplumları, büyük tarım uygarlıklarının başlaması, Mısır uygarlığı, Mezopotamya kültürleri, Girit ve Miken kültürlerinin karşılaştırılması, erken Anadolu uygarlıkları ve Antik dönem. Daha sonra Ortaçağ kültürleri, İslam dünyası, Rönesans, Barok dönem, Aydınlanma’nın sonuçları, 19. yüzyıl ve eklektisizm ve 20. yüzyılda sanat ve kültür tanıtılır.
- BATILILAŞMA DÖNEMİNDE TÜRK RESMİ: Batılılaşma dönemi Türk resminin tanıtılıp incelenmesi, Asker ressamlar, Osman Hamdi Bey, Sanayi Nefise Mektebinde Sanat Mektebi ve Türk resim sanatına getirdiği yenilikler, 20.yüzyılın ilk çeyreğinde sanattaki gelişmeler, Paris Grubu, D grubu, Çağdaş Türk sanatının gelişmesinde rol oynayan diğer etmenler.
- CONTEMPORARY ART: Derste, 20. yüzyılın ikinci yarısından itibaren giderek özerk bir alan haline gelen güncel sanatın gelişimi üzerinde durulacaktır. Güncel sanat tanımı, önceki sanat akımlarıyla ilişkileri, kuramları, 20. Yüzyılın ikinci yarısında ortaya çıkan sosyo-ekonomik gelişmeler ile ilişkisi, güncel sanata dair yaklaşımlar gibi konular tartışılacaktır.
- CREATING AND REPRESENTING TRENDS: Sanat dünyasına yeni pratikler açısından bakmayı amaçlayan ders kapsamında, Modern dönemin önemli sanat manifestoları ve sanatın ana akım çizgisinden sapmalar ile ortaya çıkan yeni eğilimler incelenir. Yüzyıl başında ortaya çıkan önemli akımlar ve yeni ifade biçimleri/olanakları olarak uluslararası Bienaller ve sanatın kendisini ifade ederken yeni bir mecra olarak sanatçı inisiyatifleri ele alınır, Türkiye ve dünyadan örnekler analiz edilerek bu örnekler üzerinden sanata dair yeni okumalar yapılır.
- CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRKİYESİ'NDE GÖRSEL SANATLAR: Osmanlı İmparatorluğu’nun kültür ve sanat mirası ile ‘1914 kuşağının’,ilk girişimler, eğitim kurumları, yeni programlar, müze ve atölyeler, devlet sergileri organizasyonları, uluslararası bağlantıların geliştirilmesi, çeşitli sanat akımları ve ekolleri, uluslararası referanslarla karşılaştırmalı irdelemeler ve dönemin önemli sanatçıları.
- ELEŞTİREL DÜŞÜNME: Birey, düşünme ve eleştiri üzerinden tartışmaların yapılacağı derste, eleştirel düşünme için ön dayanakların ya da koşulların neler olabileceği üzerinde durulacaktır. Eleştiri, iki öznenin ya da özne-nesne karşılaşmasının bir türüdür. Eleştirel düşünmenin, düşünme ilkelerince denetlenmesi ve konu edinilen düşüncenin nasıl gerekçelendirilebileceği dersin temel tartışma alanlarından birisidir.
- FAR EASTERN ARTS: Çin, Kore ve Japonya ana bölge olarak ele alınarak ulusal/bölgesel sanattaki gelişim ve sanatların hem kendi aralarında hem de dünyanın diğer bölgeleri ile etkileşimleri incelenecektir. Ders kapsamında bölgeye özgü mimari, resim, heykel, hat, seramik, tekstil, kâğıt yapımı, bahçe kültürü, çay töreni gibi konular ile Uzak Doğu’daki insan ve doğa, sanat ve edebiyat, teknolojik gelişimler ve görsel anlatım, siyasî iktidar ve mimari gibi bazı özel konular da ele alınacaktır.
- ICONOGRAPHY IN BYZANTINE AND EUROPEAN ART: Bizans’ta düşünce ve sanat arasındaki ilişkiye yoğunlaşılır. Öncelikle Bizans ikonografisi incelenir ve öğrenciler politik düşünce, din ve sanat arasındaki etkileşimi keşfeder. Daha sonra öğrenciler sunumlar üzerinden, politik ve dini ideolojiyi gösteren ikonografik özellikleri yorumlarlar.
- MİNYATÜRDE SÖZEL VE GÖRSEL İMGE: Sanat hamileri ve minyatürlü kitaplar, el-yazması esere bağlı olan ve olmayan minyatürler ve bunların yapılış sebepleri öğretilir. Minyatürlere belge olarak yaklaşılırken, resimli tarihlerin önemi öğretilir, Osmanlı dönemi eserlerinden Süleymanname ve Hünername minyatürü üzerinde çalışmalar yapılır. Resimli edebiyat eserleri, Firdevsi’nin Şehname ve Nizami’nin Hamse isimli eserlerinden seçilen minyatürler üzerinde çalışmalar yapılır, sözelden görsele aktarılan ve aktarılmayan resimlerin nedenleri araştırılır.
- MİTOLOJİ VE SANAT: Mitolojiye giriş, mitolojik metinlerin tanıtımı, Yunan ve Roma mitolojilerinden seçmeler, mitolojinin sanat ve mimarlıkla olan ilişkisi, sanata tarihinin çeşitli dönemlerinde mitolojik konuların dönüşümü, Avrupa dışı mitolojilerine bakış.
- ORTAÇAĞ İSLAM ÜLKELERİNDE BEZEME: Teorik bir giriş yapılarak, farklı ülkelerden çeşitli sanat eserlerinin (mimarlık, maden, seramik, ahşap, resim vb) incelenmesi esas alınır. Bezemenin işlevi, İslam sanatında ikonografi hakkında bilgi verilir. İslam sanatında form ve anlam bazında bezeme, temel bezeme motifleri (geometrik, bitkisel, figürlü ve hat), İslam sanatında bezeme programı incelenir. Ortaçağ İslam ülkelerinde ve erken Osmanlı döneminde bezemeler incelenir. İslam ülkelerindeki etkileşimler öğretilir.
- PHILOSOPHY OF ART AND AESTHETICS: Bu derste sanatın anlam ve anlatım gücüne dayanarak, güzel ve güzelliğin yorumu yapılır, ortaya çıkan yorumlar tartışılır. Güzel sanatların oluşturduğu estetik yargı ve anlamın ne olduğu öğretilir, sanatta zaman ve mekanın öneminden bahsedilir. Platon’dan başlayarak sanat felsefesi ve estetik konusunda düşünürler tanıtılır.
- RESEARCH METHODS IN ART HISTORY: Bu derste klasik belge ve bilgi kaynakları, bilim ve teknolojideki gelişmeler, alan ve içerik olarak getirilen yenilikler ve sorunlar, belge çeşitleri (özel belgeler, görsel-işitsel belgeler, çizime dayalı belgeler, fotoğrafik belgeler, elektronik belgeler) belge ve bilgilerin bilimsel araştırmalarda kullanımı ve metodolijisi öğretilir, bilgi edinme özgürlüğü, gizlilik ve özel yaşam konularına saygı gösterilmesi ve diğer kullanım sorunları gibi güncel konular tartışılır.
- SANAT TEORİLERİ: Rönesans’tan günümüze öne çıkmış olan sanat teorilerine dair temel metinlerden beş tane seçip onları öğrencilerle birlikte okuyup tartışmak, metinlerin oluştuğu sanat ortamını ve yazarlarını tanıtmak ve bu bağlamda metinleri değerlendirmek.
- YAPIT ÇÖZÜMLEMELERİ: Bu derste, sanat tarihi alanında belli bir kurama dayalı çözümlemeler yapılır. Ayrıca ruhbilimsel, göstergebilimsel, toplumbilimsel gibi öteki disiplinlere özgü yöntemlerle yapılmış olan sanat tarihi çalışmaları tanıtılır ve tartışılır, çeşitli yöntemler denenir.
|
|
|
|
|
|
|
|